Istraživački zadaci za čitanje i tumačenje pripovetke Laze Lazarevića „Prvi put s ocem na jutrenje“

Da bi što bolje razumela/razumeo pripovetku „Prvi put s ocem na jutrenje“ formiraj sopstvenu grupu za rad (neka vas ne bude više od pet u grupi), odaberi jednu od ponuđenih grupa pitanja (opredeli se za onu koja ti je najzanimljivija) i pokušaj da odgovoriš na njih. Odgovore podeli sa ostalim prvacima iz odeljenja i profesorkom. Svaki dodatni predlog ili komentar u vezi sa pripovetkom – dobro je došao!

1. Pročitaj pripovetku „Prvi put s ocem na jutrenje“ iz Čitanke.

2. Podseti se Lazarevićeve pripovetke koju si čitala/čitao u osmom razredu.

3. Za Lazu Lazarevića se kaže da je tvorac psihološke pripovetke u srpskoj književnosti. Kakva je to psihološka pripovetka?

I GRUPA:

1. Izvrši dramatizaciju Lazarevićeve pripovetke. Nakon što pročitaš pripovetku podeli je na pet osnovnih etapa u razvoju dramske radnje:

– ekspozicija (opiši situaciju koja nas uvodi u radnju; zamisli gde se nalazi junak, kome priča i šta ga je podstaklo na priču)

– zaplet (uvodi nov dinamički motiv koji pokreće radnju; akcija glavnog junaka koja izaziva reakciju ostalih)

– kulminacija (najnapetiji momenat u priči kada su moguća dva ili više rešenja)

– peripetija (preokret) (skretanje radnje u određenom pravcu koji vodi ka rasplet)

– rasplet

– epilog (komentar prethodno ispričanog)

2. Razmisli kome bi iz odeljenja dodelila/dodelio uloge glavnih likova iz Lazarevićeve pripovetke. Pripremi se da obrazložiš svoj izbor.

II GRUPA

1. Izdvoj pasus u kom je u pripoveci opisan Mitrov lik. Potom taj pasus „prevedi“ odnosno, sve turcizme zameni savremenim sinonimima čije ćeš tumačenje naći u Čitanci. Vodi računa da tekst i nakon „prevođenja“ ostane lep. Razmisli zašto Lazarevićev koristi turcizme. Kakav umetnički efekat želi da postigne?

2. Opiši Mitrov karakter na osnovu pročitanog teksta pripovetke.

III GRUPA

1. U Lazarevićevoj pripoveci opisan je jedan opasan porok – kocka. Prateći Mitrovo ponašanje razmisli na šta je sve kockar spreman. Koje scene govore o nemoći čoveka da se odupre kocki? Šta kockar dobija kockanjem, a koje životne vrednosti nepovratno gubi?

2. Kako kockanje izgleda danas? Uoči sličnosti i razlike između opisanog poroka danas i u vremenu koje je opisano u pripoveci.

IV GRUPA

1. Opiši Maričin lik. Šta joj daje snagu da se suočava i bori sa životnim izazovima? U čemu pronalazi izlaz iz situacije koju Mitar doživljava kao bezizlaznu. Zbog čega ona vidi rešenje za koje je Mitar slep?

2. Koristeći se argumentacijom koju pronalaziš u tekstu pripovetke objasni na koji način Lazarević idealizuje majku. Razmisli zašto je majka idealizovana.

V GRUPA

1. Ko kazuje pripovetku, a ko prenosi kazivanje? Navedi elemente iz teksta koji jasno pocrtavaju razliku između kazivača i pripovedača. Zašto je kazivanje prepušteno dečaku Miši? Izdvoj iskaze kojima pripovedač podstiče čitaočevu znatiželju.

2. Pokušaj da objasniš kako dečja perspektiva utiče na doživljaj i značenje ispričanog. Uporedi tu vrstu kazivanja sa onom iz „Ranih jada“. Postoji li neka vrsta sličnosti?

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s