Ko je stavio znak jednakosti između Pikasa i nadahnute domaćice?

 

Četiri duga sata vožnje autobusom već poslovično izlokanim srpskim putevima natera čoveka da čini ono što inače, u svojoj dnevnoj rutini, sasvim sigurno ne bi radio ili ne bi imao vremena da uradi. Tako mi je prošle nedelje ruku dopao jedan magazin namenjen ženama. Sadržina – očekivana: kako da ostanemo večno mlade, večno vitke i večno preplanule. Horizont mog čitalačkog očekivanja izneveren je onog trenutka kada sam spazila tekst provokativnog naslova „U postelji sa muzama“. Autor razmatra probleme/pojmove kreativnosti, kreativne inteligencije, zatim odnos umetnik – delo i odnos delo – primalac umetničke poruke. Na kraju teksta daje deset saveta kako da postanemo i ostanemo kreativno inteligentni. Teme su dovoljno zanimljive da prestanem da prelistavam i počnem da čitam.

Pojam kreativnosti autor definiše kao „stvaranje nečeg novog, originalnog, nekog velikog dela ili davanje posebnog karaktera, ličnog pečata interpretaciji postojećeg“. U nameri da pojam kreativne inteligencije približi što većem čitalačkom auditorijumu, autor ga, čini se nesvesno, ostavlja nedovoljno jasnim. Tako, po njegovom (ili njenom) mišljenju kreativnu inteligenciju poseduje Pikaso i žena koja „pripremi večeru za sto osoba sa malo novca i mnogo mašte“. Nakon reprezentativnih primera, koji su, valjda, svima jasni jer su uzeti iz beskrajno udaljenih domena, a koji bi trebalo da nas uvere da KI (kreativnu inteligenciju) za razliku od IQ može posedovati svako, sledi definicija – KI je „način doživljavanja sveta, modus na koji nešto radimo i neočekivani, izvanredni rezultati koje tom prilikom postižemo“.

Razmatrajući dalje pojam kreativnosti/kreativne inteligencije autor citira Eriku Džong koja veli da stvarajući mi radimo nešto „zarad samog čina, a ne zbog njegovog krajnjeg ishoda“. Obuzeti svojom aktivnošću, koja je po sebi dovoljna nagrada, „iz tog stanja se budimo osveženi, a čitav univerzum odiše harmonijom“.

Na osnovu pročitanog, a pre svega na osnovu naslova u kome su apostrofirane muze, moglo bi se zaključiti da autor zastupa romantičnu i romatičarsku, i još dalje, platonovsku ideju o kreativnom stvaranju kao stvaranju u stanju zanosa, obuzetosti i snatrenja gde se muze pojavljuju kao posrednici između božanstva na nebu u božanstva na zemlji. Poklonici Poove demistifikujuće ideje koja umetničko stvaranje izjednačava sa matematičkim promišljanjem ima li bi što-šta reći autoru i Džongovoj.

U daljem čitanju tekst, međutim, dobija novelistički obrt. Osvrćući se na odnos umetnik – delo, autor diže glas protiv nepravde zbog koje je „ličnost autora izbila u prvi plan, a njegovo stvaralaštvo (jeste) samo prateća pojava“, da bi potom, poentirajući prethodno rečeno, naglasio ekonomsku vrednost individualne kreativnosti koja je, danas više nego ikad, „nezabeleženo velika“. I zato nas poziva da zakoračimo u demokratični svet savremene kulture, a sve one koji oklevaju podseća na deste zlatnih pravila Erike Džong od kojih su dva u posebnom saglasju sa „duhom vremena“: Zaboravite na kritičare i Koristite sva raspoloživa sredstva.

Pročitavši tekst do kraja morala sam da se zapitam: gde se na putu od dva i po stupca izgubio romantičarski zanos i vera da stvaramo zarad harmonije u nama i u vasioni? Kada se kreativnost pretočena u umetnost koja treba da zaseni, oplemeni ili šokira menjajući našu automatizovanu percepciju premetnula u ekonomiju i profit? Zašto je umetnost prestala da bude elitistična i postala demokratična? Ko je stavio znak jednakosti između Pikasa i nadahnute domaćice? Odgovori postoje ali je, čini se, bespotrebno zamarati se njima jer leto je, a leti valja ostati mlad, vitak i preplanuo.


[1] Ovaj tekst napisan je u julu 2008. kao „domaći zadatak“ za Kreativnu školu pisanja (Književna kritika i akademsko pisanje) na Filološkom fakultetu u Beogradu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s