Da čitanje ne bi bilo lutanje i mučenje…:)

picture-73Istraživački zadaci za čitanje i tumačenje „Ilijade“

I pevanje:

1. Gotovo sve što se događa u „Ilijadi“ na posredan ili neposredan način izazvano je uplitanjem bogova. Ko je zavadio Agamemnona i Ahila? Zašto?

2. Kako je kažnjen ahejski (grčki) tabor?

3. Kako je Agamemnon odgovorio svešteniku Hrisu? Šta iz tog odgovora saznajemo o Agamemnonovom karakteru?

4. Kako sveštenik Hris reaguje na Agamemnonovo odbijanje njegovih molbi?

5. Ahilej saziva skup grčkih vojskovođa ne bi li otkrio razloge zbog kojih se na grčkih tabor obrušio božji bes. Stvarni razlog božjeg gneva otkriva sveštenik i prorok Kalahant. Agamemnon pristaje da vrati Hrisovu kćer, ali pod jednim uslovom. Koji je to uslov?

6. Šta Agamemnon svojim zahtevom želi da poruči okupljemi grčkim vojskovođama, a posebno Ahilu?

7. Kako Agamemnon opisuje Ahilovu narav, a kako Ahil reaguje na Agamemnonove reči?

8. Ko obuzdava Ahilov inicijalni gnev?

9. Kako Ahil obrazlaže svoje pokoravanje božjijoj volji? Pokušaj da njegove reči dovedeš u vezu sa svetom Sofoklovih tragičkih junaka.

10. Iako se suzdržao da potegne mač, Ahil svoj gnev verbalizuje. Izdvoj pogrdne reči kojima zaspia Agamemnona i obrazloži njihovo značenje.

11. Razmisli na koji način bi opisala/opisao sukob Agamemnona i Ahila.

12. Kako Ahilej opisuje svoje učešće u ratu, a kako Agamemnonovo?

13. Poveži uzrok za početak Trojanskog rata, sa uzrokom Agamemnonovog i Ahilovog sukoba. Ako postoji sličnost, istakni je i objasni. Kroz taj sukob Homer posredno opisuje i svoj stav prema ratu i ratovanju. Pokušaj da objasniš Homerov stav imajući na umu uzroke za pokretanje jednog tako velikog rata i načine na koje je rat eventualno mogao biti sprečen.

14. Prvo pevanje tj. odlomak iz Lektire 1 završava se Ahilovim zakletvom. Poveži smisao njegove zakletve sa početnim stihovima prvog pevanja i objasni posledice Ahilove zakletve.

VI pevanje:

1. Umesto u dvorskim odajama Hektor Andromahu zatiče na trojanskoj kuli.Obrati pažnju na njeno duševno stanje, ali i na ono što joj posebno zaokuplja pažnju na kuli.

2. Andromaha se obraća Hektoru sa rečima da joj je on sad sve, i otac i gospođa majka (…) i brat sada, a i (…) mlađani vojno. Zašto je Hektor za Andromahu SVE?

3. Kako Hektor odgovara na Andromahinu molbu? Izdvoj individualne, ali i kolektivne razloge zbog kojih on smatra nemogućim da se povuče iz borbi. Pokušaj da otkriješ šta bi bio odraz mitskog u njegovim rečima.

4. Koja scena za trenutak odvraća pažnju sa turobnih ratnih zbivanja?

I još samo ovo…:)

1. Uporedi Hektorovu i Androamhinu ljubav sa osećanjima koja Ahila vežu za robinju Briseidu. Imaj na umu da se scene iz filma „Troja“ ne nalaze i u „Ilijadi“.

2. Uporedi Hektora i Ahila. Uoči sličnosti i razlike u njihovim karakterima.

3. Izdvoj stalne epitete u tekstu (posebno one koji idu uz junake i junakinju). Objasni njihovu neobičnost.

4. Pronađi u tekstu prvog i šestog pevanje sledeće epske tehnike: retrospekcija, anticipacija (predviđanje ili nagoveštaj budućih zbivanja), tehniku im medias res.

3 thoughts on “Da čitanje ne bi bilo lutanje i mučenje…:)

  1. Одлично! Моја девојчица је ћак Карловачке гимназије. У току распуста треба да прочита Илијаду. Ово је драгоцена помоћ детету, које се први пут среће са таквим делом. Хвала!

    • „Ilijada“ je vrlo zanimljiva lektira, ako se pristupi na pravi način.Biće mi drago ako blog doprinese što boljem snalaženju đaka sa lektirom, posebno jednog đaka Karlovačke gimnazije!:)

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s