O pesmi „Dioba Jakšića“

200px-GrbJaksicaUčenici sedmog razreda potrudili su se da na što bolji način analiziraju narodnu epsku pesmu „Dioba Jakšića“. Neko je otkrio dramu u pesmi, a neko je pronašao mamina predavanja sa fakulteta! 🙂

„ Диоба Јакшића” ( покосовски циклус / песма старијих времена)

—   Ова песма има драмску композициу.

  1. 1.     „ Ја сам била, ја сам дангубила више б’јела града Биограда, гледајући чуда великога, ђе дијеле браћа очевину… ” ( увод)

Уводна епска формула говори о разговору Месеца и звезде Данице, о великом чуду. Чуђење је посебно истакнуто, јер су се браћа лепо и лако поделила, поделивши земљу и градове.

  1. 2.     „ О мало се браћа завадише, да око шта, већ ни око шта… ”  ( заплет)

Значење коња и сокола за епског јунака.

  1. 3.     „ Анђелија, моја вјерна љубо, отруј мени мог брата Богдана”

( кулминација)

Завада и мржња су жестоке и опасне, трагедија је била на помолу. Чин братоубиства препушта жени, а не може сам да се разрачуна са братом.

( Говори о Дмитровом моралном лику). За њега су углед и достојанство

важнији од братске љубави и он их жели под сваку цену. Част се не може бранити помоћу подлости и кукавичлука. У борби за престиж и углед неки људи као Дмитар Јакшић не могу да савладају своју сујету и егоизам.

—   Патријалхалан однос према жени, заповест и претња. ( прека нарав)

  1. 4.     „ Што ће ов сиња кукавица! Да отрујем мојега ђевера…” ( кулминација)

Анђелијина реакција на Дмитров услов исказана је у форми монолога. Монолог је смишљено започет у трећем лицу( „ Што ће ова сиња кукавица! … ) како би се постигао привид епске објективности, а затим се прелази на прво лице ( „ Да отрујем мојега ђевера…” ) како би била истакнута драматичност позиције у којој се љуба нашла из личне, субјективне перспективе.

  1. 5.     „ Све мислила на једно смислила” ( перипетија)

Снаха Анђелија је умолила девера Богдана дајући му чашу молитвену,                  највећу вредност коју једна жена носи из родитељске куће( симболично).

  1. 6.     „ Дмитар лови цјели дан по гори, и не може ништа уловити” (перипетија)

Дмитар не може да улови нобичну птицу зато што се осећа његов бес и сујета. Симболи престижа и старешинства, коњ и соко, доживели су незгоде. Дмитар над рањеним соколом заборавља на сујету и бес и почиње да осећа љубав према соколу. Соко га подсећа на вредност братске љубави.

  1. „ Тад се Дмитар бјеше досетио… ” „Брже трчи граду Биограду…” (расплет)

Невоља опамећује човека. Страх да је због својих карактерних особина изгубио брата је неподношљива за Дмитра. Анђелија својом мудрошћу мири браћу и указује им на неизмерну вредност братска љубави.

 

У песми „ Диоба Јакшића” све се у природи и у људској души дружило против зла: космичке појаве, Месец и звезда Даница чуде се злу, рањени соко на њега опомиње, а снаха Анђелија се против њега изборила својом љубављу, мудрошћу и племенитошћу.

Даница Килибарда VIIа

 

Dioba Jakšića

(analiza)

U usmenoj tradiciji pominju se dva brata. Iz istorijskih izvora poznati su Stefan i Dmitar, koji su nakon propasti zemlje Brankovića prešli u Ugarsku i tamo dobili imanja. Mesec i zvezda Danica pričaju o diobi. To znači da je u to vreme svađa između braće bila veliko čudo čak i za nebeska tela, a kamoli za ljude. Konj i soko simbolizuju starešinstvo u porodici i junaštvo, zato su se dva brata posvađala. Kada je Dmitar naredio Anđeliji da ubije Bogdana stavio ju je u vrlo nezahvalnu i tešku situaciju. Anđelija se samo jedan tren kolebala, a onda je otišla pred devera sa molitvenom čašom. Molitvena čaša deo je običaja zabeleženog u primorju tzv. dobra molitva. U jednom momentu svadbe nevesta dobija od oca čašu koju on blagosilja, a  nekad to čine i ostali ukućani. Dever zatim prihvata nevestu od oca, a nekad i čašu koju joj daje tek kad se nađe u novom domu. To je jedno od malobrojnih stvari ili dobara koje žena ima, jer je u patrijarhalnoj zadruzi sve kolektivno. Anđelija je dovedena u težak položaj, jer je udata i zato se u mislima vraća na trenutak svadbe, kad je bila srećna. Bogdan je znao da Anđelija nudi čašu kao simbol,vrednost blagoslova, a ne kao materijalnu vrednost, zato on pristaje da uzme to u zamenu za konja i sokola. Kada Dmitrov soko slomi krilo, a konj prednje noge, on shvata da je pogrešio. Konj i soko su uništeni, tj. starešinstvo poslednjih despota srpskih i njegov kraj su tragični.

Đukić Dunja 7b

Advertisements

5 thoughts on “O pesmi „Dioba Jakšića“

  1. Moze li mi neko reci sta simbolizuju imena ‘Bogdan i Anđelija? ? 🙂 Takođe vezano za pesmu.

  2. Da li moze neko da mi pomogne? Davno sam zavrsila skolu, iako mi je srpski jezik lepo isao malo sam izasla iz ‘stosa’ kad su ove stvari u pitanju a trebala bih da polazem neki test 🙂
    Od velike pomoci bi mi bilo kada bi mi neko rekao stilske figure i primere za njih u ovoj pesmi
    Unapred hvala 😀

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s