Istraživački zadaci za „Ljudi govore“ R. Petrovića

rastko-petrovic-ljudi-govoreNeobično i izvanredno delo Rastka Petrovića „Ljudi govore“ sada je pred učenicima 3c. Lektiru ćemo obraditi kroz pojedinačne istraživačke zadatke i kroz grupni rad u kom se 3c pokazalo odlično, bar kada je međuratna književnost u pitanju. Pogledajte zadatke, podelite su grupe (već ste podeljeni!🙂 ), pa da počnemo da radimo!🙂

Истраживачки задаци за дело Људи говоре Растка Петровића

 

Задаци за цело одељење:

 

  1. Прочитај невелико дело Растка Петровића Људи говоре. Уколико не можеш да пронађеш књигу у школској библиотеци, можеш је преузети са ове адресе: www.ask.rs или http://cetvrtagimnazija.edu.rs/wp-content/uploads/2012/04/Rastko-Petrovic-Ljudi-govore.pdf

 

  1. Припреми се да на часу изнесеш своје утиске о прочитаном: шта је највише обузело твоју пажњу и подстакло те на размишљање? По чему се дело Растка Петровића разликује од дела које си до сада читао/-ла?

 

  1. Размисли како би жанровски одредио/-ла дело Растка Петровића: роман, путопис, есеј, поетска проза? Свој жанровски избор аргументовано објасни.

 

  1. Покушај временски и просторно да локализујеш дело. Размисли због чега је писац радњу сместио на острво.

 

  1. Како разумеш наслов дела – Људи говоре? О чему људи говоре? Које су одлике њиховог причања? Каква је динамика њиховог разговора (драматична, епска, лирска)? Покушај да издвојиш неке разговоре из романа којима ћеш илустровати своје тврђење. Која је позиција наратора у тим разговорима – како се он поставља према људима са којима разговара, а какав однос они имају према њему?

 

  1. Опиши структуру (композицију) дела. Покушај да сваком делу књиге одабереш одговарајући наслов. Каква је улога пишчевог предговора књизи Људи говоре? На шта писац посебно скреће пажњу предговором?

 

Групни задаци:

 

  1. група: Мира, Сава, Василије, Милена, Дамјан, Михајло, Растко

 

Прва група има задатак да прати мотив лепоте, љубави и неостварене људске среће у делу Људи говоре.

 

Која два лика се издвајају у развијању мотива љубави?

 

У каквом односу они стоје?

 

Пратите етапе њиховог појављивања у делу.

 

Уочите мотив патријархалности и жртвовања породичним жељама и очекивањима и повежите тај мотив са Станковићевом Нечистом крвљу.

 

Посебну пажњу посветите сцени наратоворог сусрета са Ивоном у маслињаку под месечином. До каквог врсте личне спознаје наратор долази након тог сусрета? Упоредите његов доживљај љубави и другог бића са Ракићевим доживљајем истих мотива у Искреној песми.

 

  1. група: Богдан, Јован, Игор, Јована, Марина, Павле, Димитрије

 

Друга група има задатак да прати мотив рата у књизи Људи говоре.

 

Какав је однос наратора према рату?

 

Размислите на којој врсти искуства се базирају нараторови погледи на рат, рушење, страдање, јад, безнађе. У трагању за одговорима може вам помоћи и кратак увид у биографију Растка Петровића.

 

Разговарајући на тему ратова, наратор их пореди са поморима и несрећама. Пронађите тај део у књизи и анализирајте смисао поређења. У разматрање овог мотива укључите и доживљај рата Милоша Црњанског из текста Објашњење Суматре.

 

Шта је то што је по нараторовом мишљењу изнад ратова? Критички промислите и образложите нараторове ствове.

 

  1. група: Петар, Ђина, Вања, Милица, Хелена, Андреј, Виктор

 

Задатак треће групе јесте да прати мотив стварања у делу Растка Петровића Људи говоре.

 

Пратећи мотив стваралаштва, посебну пажњу посветите предговору писца. На који начин настаје његово дело? Када и како се јавља надахнуће (инспирација)? Како писац ствара (пише)?

 

Запазите и издвојите причи о младом Енглезу и његовој несрећној судбини. Ко прича причу? На који начин уобличава приповедање? Због чега је трагични крај приче увек другачији? Повежите људску потребу за причом и причањем са Андрићевом беседом О причи и причању (читанка за 1. разред).

 

Посебну пажњу у расветљавању мотива стваралаштва има опис пчелињака. Протумачите његов симболички смисао. Подсетите се на који је начин чувени ренесансни писац Франческо Петрарка описивао стварање (свеска из српског за 1. разред).

 

Задаци за цело одељење:

 

  1. Уочите када наратор остаје сасвим сам. На шта је, у тренуцима осаме, усредсређена његова пажња? О чему размишља? Покушајте да откријте у ком су односу његова чула и разум.

 

  1. Обратите пажњу на сцену рођења детата. Објасните њено симболично значење.

 

 

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s