Istraživački zadaci za čitanje i tumačenje pripovetke Laze Lazarevića „Sve će to narod pozlatiti“

slikaOsmi razred se priprema za čitanje i tumačenje Lazarevićeve pripovetke Sve će to narod pozlatiti. Biće to naš prvi susret sa piscem koji slovi za tvorca srpske psihološke pripovetke.  Pripovetka Sve će to narod pozlatiti ima posebno mesto u Lazarevićevom nevelikom pripovednom opusu – ona tematizuje posledice rata i ratnih stradanja na običnog čoveka, kritikuje birokratsko društvo i državu i rodoljublje predstavlja u drugačijem svetlu od npr. Oskara Daviča ili Đure Jakšića.

  1. Pročitaj odlomak iz pripovetke Sve će to narod pozlatiti koji se nalazi u čitanci.
  2. Spremi se da na času obrazložiš utiske koje je pripovetka ostavila na tebe.
  3. Izdvoj likove u pripoveci.
  4. Spremi se da na času kratko prepričaš sudbinu Blagoja kazandžije, njegovog sina, kao i kapetana Tanasija Jeličića i njegove porodice.
  5. Pronađi i podvuci one rečenice koje se odnose na portret Blagoja kazandžije. Razmisli zašto je njegov portret dat sa tako puno detalja.
  6. Izdvoj one detalje u Blagojevom ponašanju koji otkrivaju da je on vrlo uznemiren i uplašen. Objasni povod njegovog strahovanja.
  7. Zbog čega je pismo, koje je Blagoju poslao Jole, masno i izgužvano?
  8. Opiši Blagojevu reakciju kada lađa pristane. Zbog čega se onesvestio? Zašto sina gleda samo u oči dok razgovara sa njim?
  9. Zbog čega se Blagoje rasplakao? Protumači njegov plač.
  10. Objasni epilog pripovetke – Blagojeve reči i komentar sveznajućeg pripovedača.

 

  1. Podvuci rečenice u tekstu koje se odnose na portret kapetana Tanasija Jeličića.
  2. Uporedi način na koji Tanasije iščekuje lađu sa Blagojevim iščekivanjem. Uoči i protumači razliku, ali i sličnost.
  3. Opiši kapetaničinu reakciju kada ugleda mladog invalida, a potom pogleda svog muža i dete.

 

  1. Pronađi u tekstu upečatljivi opis mladog invalida na pristaništu. Uoči stilske figure kojima Lazarević nastoji da dočara njegovu lepotu i mladost, ali i nesreću koja ga je zauvek izmenila.
  2. Razmisli kakva se osećanja roje u mladićevoj duši. Kako je doživeo to što je otac protrčao pored njega na pristaništu ne prepoznavši ga?
  3. Objasni reakciju okupljenih ljudi na pristaništu kada ugledaju mladog invalida. Čija reakcija ti je najupečatljivija? Objasni zbog čega.
  4. Kakva je dalja sudbina mladog ratnog vojnog invalida?

 

  1. Objasni značenje rečenice koju je Lazarević stavio u naslov pripovetke. Koju stilsku figuru uočavaš?
  2. Poveži naslov pripovetke sa smislom dela.
  3. Razmisli kakav je Lazarevićev stav prema sudbini vojnih invalida.

 

  1. Obrati pažnju na dijaloge u pripoveci tj. na način na koji pojedini likove govre. Razmisli zbog čega su dijalozi isprekidani i prepuni uzvičnih rečenica.
  2. Pronađi u tekstu simbolični pejzaž koji nagoveštava tragičnu sadržinu pripovetke.

 

Dodatni zadatak: Ukoliko želiš, pročitaj celu pripovetku Sve će to narod pozlatiti. U njoj možeš otkriti kako Lazarević koristi elemente enterijera i eksterijera da nagovesti buduću radnju u pripoveci.

Tvojoj čitalačkoj pažnji preporučujem Lazarevićevu pripovetku Na bunaru, pripovetku Švabica kao i pripovetku Prvi put s ocem na jutrenje. Takođe, potraći na internetu ekranizovane pripovetke Laze Lazarevića, pa uoči kako su filmski umetnici doživeli i predstavili Lazarevićev pripovedni svet.

 

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s