U čarobnom svetu bajki

zlatna-jabuka-i-devet-paunicaI za učenike prvog razreda došlo je vreme da zaplove u čarobni svet narodnih bajki. Do sada smo se upoznali sa narodnim lirskim i epskim pesmama, čitali smo i narodnu pripovetku, a sada nas bajke zovu da se upustimo u razotkrivanje njihove strukture. Bajku Zmija mladoženja čitali smo na času, a bajku Zlatna jabuka i devet paunica (nalazi se u Čitanci) obrađivali smo u sedmom razredu, ali ćemo je pročitati i sada, kod kuće. Naš cilj je da, poredeći elemente ove dve bajke, prodremo u sam način oblikovanja bajkolikog sveta ili, rečima velikog proučavaoca bajki Vladimira Propa, da razumemo morfologiju bajke. Tu su uputstva koja će nam pomoći da se snađemo u ovoj komparativnoj analizi.

  1. Pažljivo pročitaj bajku Zlatna jabuka i devet paunica. Tekst bajke nalazi se u Čitanci. Ako je potrebno, podseti se bajke Zmija mladoženja.
  2. Bajke, pa i ove koje smo mi odabrali za analizu, odlikuje stereotipni (ustaljeni) početak i kraj. Prepiši početak, odnosno, kraj i jedne i druge bajke u svesku. Uporedi ih ističiću njihovu sličnost i razliku. Razmisli zbog čega narodni pripovedač koristi uvodnu i završnu formulu kada otpočinje kazivanje bajke? Zbog čega se i jedna i druga bajka završavaju scenom porodične, bračne sreće?
  3. U tekstu obe bajke podvuci ili oboj sve one odrednice koje upućuju na prostor i vreme radnje. Odaberi jednu boju olovke, flomastera ili hemijske olovke za vreme, a drugu za prostor, lakše ćeš se snaći tokom diskusije na času. Šta zaključuješ o vremenu i prostoru u bajci?
  4. Izdvoj glavne junake u bajci Zlatna jabuka i devet paunicaZmija mladoženja.  Da li su junaci imenovani? Opisuje li narodni pripovedač njihov izgled i karaktere? Zbog čega? Oslanjajući se na pročitano, izdvoj skup osobina koje krase glavne junake ovih dveju bajki.
  5. Izdvoj junake koji u bajkama imaju funkciju pomagača i darodavaca i onih koji su u funkciji protivnika. Šta ove junake pokreće da čine dobro, odnosno zlo?
  6. Podeli likove iz dve bajke koje čitaš na realna bića i fantastična bića i pojave. Kakav je odnos realnog i fantastičnog sveta u bajkama? Da li fantastična bića i pojave izazivaju čuđenje kako realnih učesnika radnje tako i slušalaca odnosno čitalaca?
  7. Motiv preobražaja (transformacije, metamorfoze) jedan je od čestih motiva u narodnim bajkama. Seti se još neke bajke u kojoj junak ima moć preobražaja ili ispunjava uslov za potpuni preobražaj u ljudsko biće. Podseti se filmskih junaka koji menjaju svoje obličje onda kada dobro treba zaštiti od zla. Preobražaj nekog od tih junaka u vezi je i sa životinjskim moćima.
  8. Izdvoj u obe bajke epizode koje usporavaju radnju. Obrati pažnju na broj njihovih ponavljanja. Čemu služi retardacije radnje u bajci?
  9. Da li u bajci dominiraju statički ili dinamički motivi? Zbog čega?
  10. Sledeće motive pridruži bajci Zlatna jabuka i devet paunica, odnosno Zmiji mladoženji (Pazi, neki od motiva su tzv. kukavičja jaja!): motiv zavađene braće, motiv babe veštice, motiv borbe dobra i zla, motiv prepoznavanja, motiv preobražaja, muž na svadbi svoje žene, motiv preoblačenja, motiv ugrabljene devojke, motiv čuvanja tajne, motiv zmije mladoženje, motiv krilatog konja, motiv zlatne jabuke. Seti se koji od navedenih motiva pripadaju tzv. lutajućim motivima.
  11. Za kraj, razmisli zbog čega ljudi vole da čitaju i slučaju bajke. Koja je tvoja omiljena bajka? Zbog čega?

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s