Istraživački zadaci za Kišove Rane jade

memories1Prvi razred se priprema za analizu Ranih jada Danila Kiša. Pred nama je pisac o čijim je delima napisana jedna mala biblioteka, pisac koji je srpsku književnost uveo u evropski kulturni krug i pisac čija je knjiga Grobnica za Borisa Davidoviča pokrenula jednu od najvećih književnih rasprava u istoriji savremene srpske književnosti. Dakle, govorićemo o nekom ko je važan, neko čije se ime se piše boldovano u srpskom književnom kanonu, neko sa kim je vreme da otpočnemo dijalog. Uzgred, tokom osnovne škole već ste divanili sa Kišom i njegovim Ranim jadima, bacite se u potragu da otkrijete kad i kako… Za to će vam trebati knjiga! 🙂  Evo zadataka…

 

 

Utisci

  1. Nakon čitanja Ranih jada razmisli o svojim utiscima. Zapiši u svesku dve-tri rečenice ili dve-tri reči koje bi sažele tvoja osećanja i razmišljanja o pročitanom. Izdvoj tri boje koje najbolje reprezentuju tvoje utiske o Ranim jadima.
  2. Postoji li u tvom čitalačkom iskustvu knjiga koja na relativno sličan, manje idiličan i veseo način, govori o detinjstvu i odrastanju? Sigurno postoji, čim postavljam ovo pitanje, dakle, seti se lektire iz osmog razreda! 🙂
  3. Koja priča iz Ranih jada ti se najviše dopada? Zapiši naslov priče u svesku i u dve-tri rečenice objasni i sebi i svima na času zašto ti je oko ili srce zapalo baš za tu priču.

Roman ili zbirka pripovedaka

  1. Savremena teorija književnosti često koristi termin fuzija žanrova jer ne može bez ostatka neko delo da opiše kao roman, pripovetku, novelu. Kada su Rani jadi u pitanju kom ćeš se carstvu privoleti – Rani jadi su zbirka priča ili Rani jadi su roman? Ne zaboravi da stav ne znači ništa bez argumenata, dakle, navedi bar tri argumenta koja potkrepljuju tvoje žanrovsko opredeljenje.

O priči i pričanju

  1. Obrati pažnju na pripovedačaRanim jadima. Razmisli zbog čeka Kiš, suprotno od Lazarevića, izbegava ich-formu.
  2. U kojim pričama Kiš menja pripovedača? Otkrij razlog ove promene.

Za decu i osetljive

  1. Kiš je svoje Rane jade posvetio deci i osetljivima. Razmisli o značenju ove posvete. Kakvog čitaoca Kiš priželjkuje za svoje Rane jade?
  2. Ko je glavni junak Kišovih Ranih jada?Šta iz knjige saznajemo o glavnom junaku i njegovoj porodici.
  3. Kako izgleda detinjstvo glavnog junaka? Obrati pažnju na dečakovo poreklo kao i na vreme, odnosno, prostor njegovog odrastanja.
  4. U naslovu knjige prepoznaćeš oksimoron – spoj nespojivog, oštar kontrast. O kakvim jadima svog junaka Kiš govori? Tražeći odgovor na ovo pitanje imaj u vidu priče VereniciPriča od koje se crveni, Zamak osvetljen suncem, Dečak i pasIz baršunastog albuma.

S jeseni, kad počnu vetrovi ili tema identiteta

  1. Protumači smisao uvodne metaforične slike u priču o rađanju kestena iz svoje ljušture. Obrati pažnju na priloge za način i glagole koje pisac svesno i smišljeno koristi gradeći složenu metaforiku.
  2. Uvodeći temu identiteta u priču narator, produbljujući već započetu metaforiku, koristi reči i izraze: melezna čelu belegpo zvezdi na čelu. Dovedi njihovo simbolično značenje u vezu sa detinjstvom Andreasa Sama i temom njegovog identiteta i tegobnog odrastanja.
  3. Dečak skuplja kestenje i u ustima oseća njihovu lepljivu gorčinu. Ni ovu sintagmu narator ne koristi slučajno. Pokušaj da njeno značenje dovedeš u vezu sa uvodnim metaforama i temom odrastanja i identiteta.
  4. U daljem toku pripovetke, opisujući dečaka koji skuplja kestenje, narator pominje još jednu sintagmu simboličkog značenja – anđela sna. Zašto dečak ne sme da dozvoli anđelu sna da ga prevari? Ko bi, zapravo, bio anđeo sna?
  5. Na samom kraju pripovetke obrati pažnju na dečakovu opsednutost olfaktornim senzacijama – mirisima (ljubičica, jorgovan, lipa, kamilica). Šta zaključuješ o dečakovoj prirodi? Zašto ga privlače mirisi? Na šta ga oni podsećaju? U kakav svet ga odvode?

Ulica divljih kestenova ili tema zaborava strašnijeg od smrti

  1. Za čim traga pripovedač u priči Ulica divljih kestenova?
  2. Zbog čega niko ne može da se seti Bemove ulice?
  3. Šta je nekada bilo u toj ulici?
  4. Dovedi u vezu ovu i priču S jeseni, kad počnu vetrovi. Otkrij njihovu tematsko-motivsku bliskost.

Eolska harfa ili tema stvaranja

  1. Ova priča zauzima povlašćeno mesto u knjizi – nalazi se na samom kraju knjige i dodata je naknadno po piščevoj želji. Obrati pažnju na stil kojim je Kiš odlučio da napiše Eolsku harfu – uz književnoumetnički, koji stil još prepoznaješ? Razmisli o stvaralačkim razlozima koji se kriju iz takvog postupka.
  2. Ovom pričom dominira jedna od najvažnijih tema, kojom smo se bavili na početku školske godine, a to je tema stvaranja. Pažljivo pročitaj priču, pa pokušaj da odgonetneš na koji način Kiš stvara – kako doživljava umetnika, nadahnuće i umetnost samu?

Livada, u jesen ili tema smrti

  1. Cirkuska trupa odlazi i dok gledamo kako iz našeg vidokruga nestaje veliki ružičasti šator, mišićavi mladići i egzotične životinje, zapitajte se zašto dečak voli cirkus? Na šta ga šareno cirkusko vašarište podseća?
  2. Obrati pažnju na opis puste poljane na kojoj je nakada boravio cirkus. Uoči u tom opisu reči koje jasno upućuju na smrt i nestajanje.
  3. Nasuprot mestu gde je nekada bio cirkus, a sa njim i čovek i đubre koje za sobom ostavlja stoji livada, u jesen. Obrati pažnju na tu upečatljivu deskriptivu sliku. Uoči u opojnosti i bujnosti livade sigurne znake nestajanja, smrti, propadanja, zaborava. Ko među livadskim biljem simbolizuje opasnost i donosi smrt?
  4. Dok posmatra livadu i doziva u sećanju cirkus, dečaku, opet u sećanju, iskrsava figura njegovog oca. Obrati pažnju na reči koje Kiš vrlo svesno bira uvodeći figuru oca: Odjednom, sa zapada, izranja Pokušaj da protumačiš simboliku ovih reči i dovedeš ih u vezu sa značajem očeve figure u pripovedačevom sećanju i životu.
  5. Razmisli zbog čega je otac predstavljen kao botaničar i kuvar.

2 thoughts on “Istraživački zadaci za Kišove Rane jade

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s