Ilijada ili uživanje pred praznike :)

Selfi sa Homerom :)

Selfi sa Homerom 🙂

Nakon vrlo uspešne debate o Antigoninoj nevinosti ili krivici, Ic se ozbiljnu otisnulo u svet književnosti starog veka. Na sreću ili na nesreću, stari vek je, za nastavnicu, potpuno očaravajući period u razvoju književnosti, pa ću vas najpre zatrpati preporukama šta dodatno da čitate (na raspustu, na primer, nije greh ni to! 🙂 ), a onda prelazimo na istraživačke zadatke za Ilijadu. Dakle, za one koji bi da urone u tajanstveni svet drevnih civilizacija i da, poput prvih arheologa, odgonetaju zagonetke piramida, Troje, izgubljene Ninive, evo jedne sjajne knjige koja se može naći u svakoj biblioteci, pa i u našoj školskoj – reč je o knjizi poljskog autora Zenona Kosidovskog Kad je Sunce bilo bog.

 

Veličanstvena kapija boginje Ištar

Veličanstvena kapija boginje Ištar

Ako vas zanima sumersko-vavilonska književnost i Gilgamešova neočekivana pojava u podrumima britanskog muzeja, ako biste voleli da znate šta su to naučnici pročitali na glinenim pločicama što je uzdrmalo englesko puritansko društvo XIX veka, onda čitajte deo knjige pod nazivom Među hramovima i vrtovima Mesopotamije.

 

 

 

 

 

Bog Oziris i faraon Seti

Bog Oziris i faraon Seti

Ako biste da istražujete Egipat sa Šampolionom, čitajte deo knjige pod nazivom U Egiptu faraona.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nakit Jelene Trojanske

Nakit Jelene Trojanske

Ako ste na Šlimanovom tragu i zanima vas da li je Šliman bio arheolog ili, možda, nešto sasvim drugo, onda je za vas deo knjige pod nazivom Pokraj kolevke egejskog sveta.

 

 

 

 

Uživajte, ali kad pročitate dva pevanja Ilijade! 🙂 Evo i zadataka…

 

 

 

I pevanje: (preporuka – prevod Miloša N. Đurića)

  1. Mit o Trojanskom ratu, sasvim sigurno, dobro ti je poznat. Ipak, pronađi u Čitanci taj mit i podseti se najvažnijih detalja. Pomoći će ti da razumeš odabrana pevanja Ilijade.
  2. Iako bi svako pomislio da je tema Ilijade Trojanski rat, stvarna tema ovog veličanstvenog epa je nešto sasvim drugo. Temu ćeš otkriti u prva dva stiha I pevanja. Prepiši te stihove u školsku svesku.
  3. Pripremi se da na času kratko objasniš zbog čega se Ahil razgnevio.
  4. Gotovo sve što se događa u Ilijadi na posredan ili neposredan način izazivaju bogovi. Koji bog je zavadio Agamemnona i Ahila? Zbog čega?
  5. Kako je kažnjen ahejski (grčki) tabor?
  6. Obrati pažnju na Agamemnonov odgovor svešteniku Hrisu. Šta iz tog odgovora možeš zaključiti o Agamemnonovom karakteru?
  7. Kako sveštenik Hris reaguje na Agamemnonove reči?
  8. Protumači ulogu sveštenika i proroka Kalahanta.
  9. Pod kojim uslovom Agamemnon pristaje da vrati Hrisovu kćer? Šta Agamemnon, na taj način, poručuje grčkim vojskovođama, a posebno Ahilu?
  10. Usredsredi svoju čitalačku pažnju na Agamemnonov opis Ahilovog karaktera. Kako Ahil reaguje?
  11. Ko obuzdava Ahilov gnev?
  12. Na koji način Ahil obrazlaže svoje pokoravanje volji bogova? Dovedi njegove reči u vezu sa svetom Sofoklovih tragičnih junaka.
  13. Iako se suzdržao da potegne mač, Ahil svoj gnev oštro verbalizuje. Izdvoj pogrdne reči kojima zasipa Agamemnona i obrazloži njihov smisao.
  14. Posebnu pažnju posveti stihovima koji opisuju Ahilove, odnosno, Agamemnonove razloge za učešće u Trojanskom ratu. Kako tumačiš njihove motive?
  15. Poveži uzrok za početak Trojanskog rata sa uzrokom Agamemnonovog i Ahilovog sukoba. Ako postoji sličnost, istakni je i objasni. Imaj na umu da kroz taj sukob Homer na posredan način iskazuje svoj stav prema ratu i ratovanju. Objasni Homerovo mišljenje imajući na umu uzrok za pokretanje jednog tako velikog rata i načine na koji je rat eventualno mogao biti izbegnut.
  16. Prvo pevanje završava se Ahilovom zakletvom. Dovedio u smisaonu vezu reči zakletve sa uvodnim stihovima pevog pevanja.

VI pevanje: (odlomak iz Čitanke)

  1. Homerov stil pevanja vrlo je prepoznatljiv. Podvuci u odlomku iz Čitanke sve epitete kojima su opisani likovi. Razmotri njihovu neobičnost i njihovu umetničku funkciju.
  2. Šta je opisano u VI pevanju Ilijade? Uporedi svoje utiske o I i VI pevanju. Koje ti se više dopada? Zbog čega?
  3. Zbog čega Hektor dolazi u svoj dvor? Zbog čega ne pronalazi Andromahu u svojim odajama?
  4. Protumači zašto Andromaha s velikom pažnjom posmatra borbe Trojanaca i Ahejaca? Podvuci olovkom u boji stihove koji pokazuju da Andromaha, poput vojnog generala, promišlja razmeštaj vojske i strategije odbrane.
  5. Obrazloži šta Andromaha zamera svom suprugu? Kakva predosećanja ona ima u vezi sa predstojećom borbom?
  6. Objasni kako je Andromahin strah podstaknut događajima iz prošlosti njene porodice.
  7. Šta bi Andromaha želela da Hektor uradi?
  8. Kako Hektor objašnjava Andromahi svoje razloge za odlazak u boj?
  9. Objasni Hektorovo poimanje časti i vladarskog dostojanstva. Zbog čega bi za Hektora bilo poniženje da neprijatelja dočeka na dvoru, a ne u borbi?
  10. Objasni Hektorovu poslednju želju u vezi sa sinom.
  11. Uporedi Kreonta i Hektora – obojica su vladari. Kakve osobine jedan vladar treba da poseduje? Zbog čega je čast osobina na kojoj se naročito insistira kod vladara? Da li su, po tvom mišljenju, čast i hrabrost vrline koje imaju previsoku cenu?

I za kraj:

Iskoristi kratak praznični predah da još jednom pogledaš film Volfganga Petersona Troja (2004). Razmisli koliko se film uklapa u tvoj doživljaj Trojanskog rata i onoga o čemu je pričano na času.

Ako imaš vremena, pročitaj filmsku kritiku objavljenu u nedeljniku Vreme: http://www.vreme.co.rs/cms/view.php?id=378529

Izdvoj stavove sa kojima se slažeš, odnosno ne slažeš u filmskoj kritici.

 

 

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s