Istraživački zadaci za narodnu epsku pesmu Boj na Mišaru

Prvaci se pripremaju da zaokruže ovogodišnje bavljenje narodnom (usmenom) književnošću. Pred nama je još jedna pesma koja pripada krugu pesama za oslobođenje Srbije ili pesmama novijih vremena. U pitanju je narodna epska pesma Boj na Mišaru. S obzirom da nam ja za ovu pesmu na raspolaganju jedan školski čas, pesmu čitamo kod kuće, a za diskusiju na času se pripremamo uz pomoć istraživačkih zadataka.

  1. Za pesme koje opevaju borbe za oslobođenje Srbije (i Crne Gore) Vuk je rekao da imaju više istorije nego poezije. Izdvoj istorijske elemente u pesmi Boj na Mišaru. Koje umetničke elemente smatraš najupečatljivijim?
  2. Vuk je najuspeliju varijantu pesme Boj na Mišaru zapisao od Filipa Višnjića. Podseti se još jedne ustaničke pesme koju je Vuk zapisao od ovog narodnog pevača. Koji umetnički elementi tu pesmu čine nezaboravnom?

PROSTOR U PESMI

  1. Lokalizuje prostor u pesmi. Protumači simboliku tog prostora – oblast koja je opevana, njen geografski i političko-ekonomski položaj i značaj i pre samog boja.

MOTIV GAVRANOVA

  1. Kakvu ulogu  u pesmi ima motiv vranih gavrana glasonoša? Podseti se nekih drugih epskih pesama, poput pesme Sluga Milutin u kojoj gavranovi takođe donose vesti iz boja. O kom boju tada izveštavaju i koga?
  2. Zbog čega se Višnjić opredelio da vesti o boju ne donese neko sa turske strane ili da o boju izvesti neko iz srpskog tabora, već se opredelio za gavrane glasonoše?
  3. Protumači simboliku krvavih kljunova i nogu.
  4. Izdvoj dve velike epske celine koje čine izveštaj iz boja.
  5. Protumači značenje najčuvenijih stihova iz ove pesme koji poentiraju prvu epsku celinu.
  6. Uoči stilsku figuru koja dominira i prvim i drugim delom izveštaja.

LIK KADE KULINOVE

  1. Kako kada Kulinova dočekuje gavranove? Zbog čega ih oslovljva kao dva po Bogu brata?
  2. Uoči u kadinim retorskim pitanjima njenu samouverenost i osionost. Na čemu se temelji njena nadmenost i sigurnost u turski trijumf?
  3. Kakav efekat ostvaruje kontrast između očkivanog izveštaja i onoga što se u boju zaista dogodilo?
  4. Zbog čega kada želi da sazna više i detaljnije o boju koji se dogodio?
  5. Protumačite dejstvo upozorenja ptica-zloslutnica koje prenose kadi. Kakva je budućnost čeka?
  6. Istaknite smisao kadine kletve na dubljem psihološkom planu.

BOJ

  1. Kakvu ulogu ima detaljno opisivanje boja i junaka? Imajte na umu snagu i lepotu Višnjićevih stihova koji su recitovani i u ustaničkim taborima i među narodom.
  2. Zbog čega se Višnjić opredelio da saopšti imena turskih poglavara i vojskovođa?
  3. O čemu svedoči beg turskih vojskovođa preko granice, u Njemačku?
  4. Zašto u Višnjićevim stihovima, iako je boj bio važan, a pobeda gotovo nemoguća, ne osećamo trijumf pobednika?
Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s