Istraživački zadaci za roman Kad su cvetale tikve

tikve-2Evo jednog romana koji svaki đak ili pročita u jednom dahu, ili mu, nakon analize dela na času, bude žao što nije pročitao roman kad je trebalo. Kad su cvetale tikve roman je čiji je život jednako zanimljiv kao i život njegovog autora Dragoslava Mihailovića – o tome ćemo pričati na času, a do tada tu su istraživački zadaci da vašu čitalačku pažnju usmere na važne segmente ovog neobičnog i izvanrednog umetničkog dela. Doživljaj dela upotpunićemo i februarskim odlaskom u Beogradsko dramsko pozorište na istoimenu predstavu. Uživajte u čitanju! 🙂 

  1. Spremi se da na času, u dve-tri rečenice, izneseš svoje utiske o Mihailovićevom romanu Kad su cvetale tikve. Šta te u pročitanom romanu najviše potreslo, iznenadilo, uznemirilo, rastužilo?
  2. Kako bi žanrovski okarakterisala/okarakterisao Mihailovićev roman?
  3. Odredi mesto i vreme ili mesta i vremena opisana u romanu.
  4. Uoči na koji način Mihailović komponuje svoj roman.
  5. Izdvoj dominantne motive u romanu.
  6. Posebnu pažnju posveti motu koji je Mihajlović odabrao za svoj roman. Pokušaj da dovedeš u vezu izabrani moto i značenje romana.
  7. Obrati pažnju na pripovedanje u romanu. Razmisli zbog čega je Mihailović odlučio da pripovedanje prepusti glavnom junaku. Kakav umetnički efekat želi da postigne pripovedanjem u 1. a ne u 3. licu?
  8. Dovedi u vezu formu pripovedanje sa specifičnim jezikom koji Mihailović koristi u delu. Zbog čega se Mihailović opredelio za jezik ulice, vulgaran, ogoljen i prost, a ne za čist književni jezik?
  9. Ko je Ljuba Sretenović Šampion u trenutku kada počinje pripovedanje?
  10. Koliko dugo on boravi van svoje zemlje?
  11. Kakav je njegov odnos prema domovini, Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji?
  12. Opiši Ljubin život u Švedskoj. Koristeći argumentaciju iz teksta književnog dela potvrdi da je Ljubin život u Švedskoj bleda senka života koji je mogao imati na Dušanovcu.
  13. Razmisli zbog čega Ljuba, na samom kraju romana, priželjkuje rat kao okolnost koja bi mu omogućila povratak u SFRJ.
  14. Početkom 90-ih u Jugoslaviji je zaista izbio rat. Kako bi u tim okolnostima izgledao Ljubin povratak u zemlju? Da li bi mu rat omogućio da se vrati i pronađe to za čim sve vreme čezne i što mu nedostaje?
  15. Izdvoj događaje-prekretnice u životu Ljube Šampiona.
  16. Koji događaji su obeležili Ljubino detinjstvo? Kakav je njegov odnos sa roditeljima, bratom i sestrom? Šta saznajemo o njegovom poreklu i porodici? Objasni uticaj 1948. godine na Ljubinu porodicu.
  17. Kakvo je Ljubino prvo seksualno iskustvo? Na koji način to iskustvo oblikuje njegovo emotivno biće i njegov budući odnos prema ženama?
  18. Opiši Ljubinu boksersku karijeru. Objasni kako je došlo do sukoba sa Starim Perišom.
  19. Opiši period Ljubinog boravka u vojsci. Zašto je došlo do razlaza između kapetana Zorića i Ljube? Koju važnu lekciju je Ljuba propustio da nauči?
  20. Kada se i kako Ljuba zamerio Stoletu Apašu? Koje su strašne posledice tog sukoba? Kako se taj sukob završio?
  21. Prateći Ljubinu boksersku karijeru i ono što se dešava u njegovom privatnom životu, uoči u kom trenutku dolazi do preokreta u načinu na koji se Ljuba bori.
  22. Uoči i objasni umetničku, simboličku ulogu boksa i bokserske karijere u Ljubinom životu.
  23. Pripremi se da prodiskutuješ Ljubinu tvrdnju da je čovek sam po sebi kvaran. Obrati pažnju na okolnosti koje su dovele do ove spoznaje. Da li se slažeš sa Ljubom – da li svaki čovek u svoj suštini nosi seme zla? Da li je ljudsko biće sposobno da tvori dobro?
  24. Razmisli zbog čega Ljuba bira da svoju životnu priču ispriča nama, a ne deli je sa Inge.
  25. Šta je univerzalno, a šta individualno u Mihailovićevom romanu?

Postavi komentar