Evo jednog romana koji svaki đak ili pročita u jednom dahu, ili mu, nakon analize dela na času, bude žao što nije pročitao roman kad je trebalo. Kad su cvetale tikve roman je čiji je život jednako zanimljiv kao i život njegovog autora Dragoslava Mihailovića – o tome ćemo pričati na času, a do tada tu su istraživački zadaci da vašu čitalačku pažnju usmere na važne segmente ovog neobičnog i izvanrednog umetničkog dela. Doživljaj dela upotpunićemo i februarskim odlaskom u Beogradsko dramsko pozorište na istoimenu predstavu. Uživajte u čitanju! 🙂
- Spremi se da na času, u dve-tri rečenice, izneseš svoje utiske o Mihailovićevom romanu Kad su cvetale tikve. Šta te u pročitanom romanu najviše potreslo, iznenadilo, uznemirilo, rastužilo?
- Kako bi žanrovski okarakterisala/okarakterisao Mihailovićev roman?
- Odredi mesto i vreme ili mesta i vremena opisana u romanu.
- Uoči na koji način Mihailović komponuje svoj roman.
- Izdvoj dominantne motive u romanu.
- Posebnu pažnju posveti motu koji je Mihajlović odabrao za svoj roman. Pokušaj da dovedeš u vezu izabrani moto i značenje romana.
- Obrati pažnju na pripovedanje u romanu. Razmisli zbog čega je Mihailović odlučio da pripovedanje prepusti glavnom junaku. Kakav umetnički efekat želi da postigne pripovedanjem u 1. a ne u 3. licu?
- Dovedi u vezu formu pripovedanje sa specifičnim jezikom koji Mihailović koristi u delu. Zbog čega se Mihailović opredelio za jezik ulice, vulgaran, ogoljen i prost, a ne za čist književni jezik?
- Ko je Ljuba Sretenović Šampion u trenutku kada počinje pripovedanje?
- Koliko dugo on boravi van svoje zemlje?
- Kakav je njegov odnos prema domovini, Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji?
- Opiši Ljubin život u Švedskoj. Koristeći argumentaciju iz teksta književnog dela potvrdi da je Ljubin život u Švedskoj bleda senka života koji je mogao imati na Dušanovcu.
- Razmisli zbog čega Ljuba, na samom kraju romana, priželjkuje rat kao okolnost koja bi mu omogućila povratak u SFRJ.
- Početkom 90-ih u Jugoslaviji je zaista izbio rat. Kako bi u tim okolnostima izgledao Ljubin povratak u zemlju? Da li bi mu rat omogućio da se vrati i pronađe to za čim sve vreme čezne i što mu nedostaje?
- Izdvoj događaje-prekretnice u životu Ljube Šampiona.
- Koji događaji su obeležili Ljubino detinjstvo? Kakav je njegov odnos sa roditeljima, bratom i sestrom? Šta saznajemo o njegovom poreklu i porodici? Objasni uticaj 1948. godine na Ljubinu porodicu.
- Kakvo je Ljubino prvo seksualno iskustvo? Na koji način to iskustvo oblikuje njegovo emotivno biće i njegov budući odnos prema ženama?
- Opiši Ljubinu boksersku karijeru. Objasni kako je došlo do sukoba sa Starim Perišom.
- Opiši period Ljubinog boravka u vojsci. Zašto je došlo do razlaza između kapetana Zorića i Ljube? Koju važnu lekciju je Ljuba propustio da nauči?
- Kada se i kako Ljuba zamerio Stoletu Apašu? Koje su strašne posledice tog sukoba? Kako se taj sukob završio?
- Prateći Ljubinu boksersku karijeru i ono što se dešava u njegovom privatnom životu, uoči u kom trenutku dolazi do preokreta u načinu na koji se Ljuba bori.
- Uoči i objasni umetničku, simboličku ulogu boksa i bokserske karijere u Ljubinom životu.
- Pripremi se da prodiskutuješ Ljubinu tvrdnju da je čovek sam po sebi kvaran. Obrati pažnju na okolnosti koje su dovele do ove spoznaje. Da li se slažeš sa Ljubom – da li svaki čovek u svoj suštini nosi seme zla? Da li je ljudsko biće sposobno da tvori dobro?
- Razmisli zbog čega Ljuba bira da svoju životnu priču ispriča nama, a ne deli je sa Inge.
- Šta je univerzalno, a šta individualno u Mihailovićevom romanu?